Σάββατο, 8 Ιανουαρίου 2011

EDUARD MUNCH: ΠΕΡΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΡΑΥΓΗ


Ο πιο γνωστός πίνακας του Νορβηγού καλλιτέχνη είναι η Κραυγή, που με τα έντονα εξπρεσιονιστικά χρώματά του τρομάζει και καθηλώνει. Το Μουσείο Ηρακλειδών όμως έχει φέρει μια διαφορετική άποψη του έργου του.

Οι Charles και Evelyn Kramer είχαν δωρίσει στο Μουσείο Τέχνης του Τελ Αβίβ αυτή τη μεγάλη συλλογή χαρακτικών που είχαν συγκεντρώσει και χάρη στη στενή συνεργασία και την ουσιαστική υποστήριξη του Καθηγητή Mordechai Omer, Διευθυντή και Έφορο του Μουσείου Τέχνης του Τελ Αβίβ έγινε δυνατό να παρουσιαστεί η συλλογή αυτή στην Ελλάδα. Αυτά τα 80 έργα καταλαμβάνουν το χώρο του μουσείου και διευκολύνουν ένα προσωπικό ταξίδι στην ψυχοσύνθεση του Munch.

Τα θέματα που τον αγγίζουν περισσότερο είναι ο θάνατος, γιατί ο χαμός μιας από τις αδελφές του από φυματίωση ήταν κάτι που τον στοίχειωνε για όλη του τη ζωή. Υπάρχουν επίσης χαρακτικά με το θέμα των εραστών, άλλα που απεικονίζουν την ευτυχία στον έρωτα και, η πλειοψηφία παρουσιάζει τη δυστυχία και την εκμετάλλευση του άντρα από τη γυναικά, που άλλοτε παρουσιάζεται ως βαμπίρ και άλλοτε ως αρπακτικό.

Στα πλαίσια αυτού του θέματος έχει φιλοτεχνήσει μια σειρά από λιθογραφίες που αναπαριστούν την ερωμένη του και διάσημη βιολίστρια Eva Mudocci, την οποία έχει απεικονίσει ως Σαλώμη και τον εαυτό του ως το κομμένο κεφάλι του Ιωάννη, καταδεικνύοντας έτσι τη δύναμη που είχε αυτή η γυναίκα στη ζωή του. Η εικόνα του άρθρου είναι ένα χαρακτικό που έφτιαξε μετά από πολλές αγωνιώδεις προσπάθειες να αποδώσει την ομορφιά της. Όταν το τέλειωσε της έστειλε την λιθογραφική πλάκα, το πρωτότυπο δηλαδή, με ένα σημείωμα που έλεγε: αυτή είναι η πλάκα που έχει πέσει πάνω στην καρδιά μου.

Παρά το γεγονός ότι τα περισσότερα από αυτά τα έργα είναι ιδιαίτερα σκοτεινά και καταθλιπτικά, η έκθεση είναι μια ευκαιρία για μια περιήγηση στο μυαλό του καλλιτέχνη και δίνεται επίσης μια σφαιρική άποψη για τη δουλειά του, καθώς πολλά από αυτά τα χαρακτικά ήταν πρόχειρα και δοκιμές για μετέπειτα διάσημους πίνακές του.

Έχουν περάσει 25 χρόνια από την τελευταία έκθεση που έγινε για τον Munch στην Ελλάδα και το μουσείο Ηρακλειδών ήθελε να τη στήσει με σκοπό να τη δει ένας νέο κύκλος φιλότεχνων, με νέα μάτια και νέα άποψη. Η έκθεση στήθηκε αμέσως μετά την έκθεση του μουσείου για τον Τουλούζ Λωτρέκ, με σκοπό να παρουσιαστούν έτσι δυο καλλιτέχνες που αν και έζησαν την ίδια εποχή δημιούργησαν τόσο διαφορετικά έργα.

Η έκθεση διαρκεί έως 27 Φεβρουαρίου 2011.